Sommarens sista dag

När jag skriver dessa rader är det sommarens sista dag, den 31 augusti. Imorgon börjar hösten, men förtvivla inte för det. Hösten kan vara en härlig tid för golf.

Förra veckan hade vi Växjö Lakers tävling för sina sponsorer och spelare. Lakers representanter var jättenöjda med dagen och klubben fick mycket beröm under dagen och även i samband med deras gala på kvällen i Växjö Konserthus. På kvällen representerades klubben av Graham och undertecknad.

Idag har vi åter haft fint besök. Växjö Chairity, som är en lokal organisation med syfte att samla in pengar till välgörande lokala projekt. I år gick pengarna till att förbättra förhållandena för ungdomar med diabetes 1. Dagen hos oss blev en succé. På stora banan spelades Texas Scramble för etablerade golfare och på lilla banan spelades det också en tävling för mer ovana golfare. Dagen blev en framgång för såväl arrangörerna som för oss. Spelarna kom från både Växjö och fjärran och det blev en bra reklam för oss. Det känns härligt att vi kunde vara med och hjälpa till med ett gott ändamål.

Klubben har även på annat sätt bidragit med gott till samhället. Vid alla onsdagstävlingarna fram till och med flaggtävlingen avsattes en slant av startavgiften till ett bra ändamål. Det blev inte mindre än 12 900 kr som har gått till personalvårdande insatser på lasarettets barnavdelning. Gissa om det blev uppskattat. Det har säkert bidragit till att de sjuka barnen får ännu bättre omvårdnad.

Nu har vi fått resultatet av omgång två i medlemsundersökningen. Resultatet från denna omgång skiljer sig inte så mycket från första omgången, men det står helt klart att vi har en hel del att göra framför allt med bunkrarna där man har synpunkter på att kvalitet är ojämn och att det finns för mycket småsten i sanden. Vi måste också jobba med att plana ut och dränera ett antal tees. För övrigt verkar medlemmarna i stort sett vara nöjda med klubben. Förutom svaren på de fasta frågorna har vi fått en hel del kommentarer såväl positiva som tips på vad som kan bli bättre. Det är värdefullt att få dessa kommentarer. Ni kan lita på att vi i styrelsen läser dessa och funderar på vad som skall göras för att vi skall bli ännu bättre.

Det nya och mycket efterlängtade övningsområdet har utvecklats mycket väl och vi tror att det kan tas i burk någon gång nu under hösten. Det blir ett lyft för klubben.

Tyvärr har vi fått ett avhopp från ledningen av herrarnas Seniorkommitté. Kent Bergsjö som nu varit dess ledare i rätt många år har med omedelbar verkan avsagt sig uppdraget efter att han och personalen har haft lite olika syn på vissa saker. Jag beklagar verkligen att Kent nu lämnar sina uppdrag. Han har under dessa år gjort en mycket värdefull insats för klubben. Seniorgruppen är mycket viktig för klubben. För att inga missförstånd skall uppstå vill jag framhålla att det idag inte på något sätt finns ”hard feelings” mellan Kent och klubben.

Nu gäller det att till kommitténs möte den 18 oktober som kan ta över efter Kent. Övriga i kommitténs ledning kommer att vara kvar med något undantag.

Vi har pratat om att anlägga ny uppställningsplats för husvagnar/bilar och klubben har även fått bygglov för detta av kommunen, men länsstyrelsen kräver att vi gör en arkeologisk undersökning innan någon spade får sättas i jorden och det kan bli dyrt och därför kommer vi i stället att satsa på att göra den befintliga uppställningsplatsen lite trivsammare.

Antalet greenfeegäster fortsätter att öka. Nu ligger vi ca 200 över motsvarande tid från förra året. Tolkningen av detta är att de som spelat hos oss talar väl om anläggningen så att det sprids att det är trivsamt att komma till vår klubb. Någon ny siffra på antalet medlemmar sedan senaste brevet har jag inte, men jag har en känsla av att ökningen fortsätter.
Till nästa säsong skall vi prioritera att få in en optiker bland sponsorerna. En optiker som kan ge bra rabatt på glasögon till medlemmar och gäster – för det är alltför många som inte ser sina stora nedslagsmärken på greenerna!

Vårt höstmöte kommer att vara den 1 november. Markera detta datum redan nu i din almanacka. Jag garanterar att det inte kolliderar med hemmamatch för Växjö Lakers.

Carl-Gustaf Göthe ordförande