Välkomna till Nya Glasrikets GK.

Det kan verka vågat att börja med att skriva ”Välkomna till Nya Glasrikets GK”. Ofta är det så att när ett företag går i kk så återuppstår det med ordet ”Nya” framför det gamla firmanamnet, men jag kan lova er det är inte så i fallet Glasriket. Tvärtom 2015blev det bästa året någonsin ur ekonomisk synpunkt sett. För att inte göra någon före detta styrelse orättvisa så är det bäst att jag säger åtminstone under den 10-årsperiod, som jag kan överblicka.

Vad menar jag då med rubriken? Jo det blir mycket nytt under den kommande säsongen som kommer att höja kvaliteten på hela anläggningen.

Först och främst så har vi ny pro, Graham Crisp och ny shop, vilket vi hoppas skall ge nytt liv åt området omkring klubbhuset. Petter gjorde ett jättefint jobb, men det är alltid bra med nya influenser. Det är verkligen min förhoppning att våra medlemmar anammar möjligheten att förbättra sin golf med lektioner och att handla i shopen. Gå in på klubbens hemsida och klicka på ”Pro och shop”, där kan du läsa mer om utbudet. Själv skall jag köpa ny driver och du kan vara övertygad om att jag inte kommer att köpa den på nätet eller i någon lågprisbutik. Nej jag skall verkligen utnyttja möjligheten att få en bra klubba, som på all sätt är anpassad för mina förutsättningar. Det tror jag är värt de extra tiorna som det kommer att kosta

Klubben kommer att göra en gedigen satsning på juniorträning. Juniorkommittén har fått ny ordförande Mathias Östh Han har tillsammans med Graham utarbetat ett ambitiöst program för juniorträning.

Det blir nya mattor på samtliga utslagsplatser på rangen. På banan kommer det att bli nya fräscha avståndsmarkeringar. På samtliga hål förutom korthålen blir det 150, 100 och 50 meters markeringar. På de hål, som är över 400 meter, blir det även 200 meters markering. De nya markeringarna är konformade vilket göra att de alltid är lätta att se i motsats till de gamla.

Samtliga hålkoppar och flaggor kommer att bytas ut.

Under åren har vi fått en del klagomål från greenfeegäster, som tycker det är svårt att hitta. Därför har vi skaffat nya hänvisningsskyltar som är större och tydligare än de gamla.

I slutet av förra säsongen byggde vi ut greenen på hål 11. Nu håller vi på med att bygga ut greenen på hål 15. Den nya delen av greenen kommer inte att vara spelbar vid öppningen. Jag vill inte heller spekulera i när den kan öppnas i sin helhet. Det beror bland annat på vädret.

Dammen vi greenen på hål 8 är nu utgrävd och till banans öppning kommer även den nuvarande grässlänten ner mot greenen att ersättas med en snygg stenmur ner mot vattnet. Det kommer att ge hålet ett helt nytt intryck.

Ett antal bunkrar har också grävts ur och försetts med bättre dränering och kommer att få ny sand.

Vår greenkeeper Sebastian Styrell har under vintern genomgått en kvalificerad utbildning i konsten att sköta en golfbana. Han är nu verkligen heltänd på att vara med om arbetet att ytterligare höja kvaliteten på banan minst ett snäpp. Till sitt förfogande får han också ett antal nya maskiner. Det är viktigt att ha en fullgod maskinpark om vi skall kunna hålla banan i det skick som vi önskar den skall vara i.

Ytterligare en nyhet, som kanske mest gläder våra kvinnliga medlemmar och gäster, det kommer att bli en ny toalett mellan 12:ans green och 13:s tee.

Vi har även gjort en del förändringar i organisationen, vilket säkert kommer att medföra ännu större effektivitet i det interna klubbarbetet. Lite mer om det kommer jag att berätta i samband med vårt medlemsmöte den 19 april. Du kommer väl då?

Restaurangen då? Som jag skrev i ett tidigare brev var vi inte helt nöjda med den under föregående år. I vår medlemskrets finns det en kille, som är inom restaurangbranschen. Han har bland annat jobbat på ett antal golfrestauranger och vet väl vad golfare förväntar sig av en golfrestaurang. Han har lovat att ställa upp och vara lite mentor åt Farid, vår nuvarande krögare. Vi kommer att ha månadsmöte för att säkerställa att restaurangen lever upp till våra förväntningar. Det är jätteviktigt för klubben att det blir bra.

Den eviga frågan så här års när öppnas banan med sommargreener? Det beror naturligtvis på när våren kommer och gräset kan börja växa, men i vilket fall som helst hoppas jag att det inte skall bli senare än i samband med påsken. På skärtorsdagen den 24 mars öppnar shopen i varje fall. Håll ögonen på detta. Det kommer att bli ”grand opening” med fina erbjudande. Det vill du inte missa!

Håll med om att man med fog kan säga VÄLKOMMEN TILL NYA GLASRIKETS GK.

Avslutningsvis bara en liten försynt fråga. Du har väl betalt din medlemsavgift för det vore ju jättesynd om du inte kan vara med och dela golfglädjen med oss andra i vår.

Carl-Gustaf Göthe ordförande