Sista brevet (för 2017)

För de flesta är nog golfsäsongen nu över. Visst det finns ett stort antal entusiaster, som fortsätter att spela även när de ordinarie greenerna stängts, och vi får hålla till godo med vintergreener. När det är så milt som det är nu hoppas jag att sommargreenerna kommer att vara öppna lite till.

Ni som var på höstmötet kan sluta läsa nu för det mesta av vad som står nedan sades under mötet, men eftersom vi var drygt 70 vid mötet så skriver jag trots allt detta för det finns ju ca 1 400 personer som detta kan var nytt för. Det var roligt att så många kom till mötet.

Jag skall inte spilla för mycket krut på att tala om året som gick, men något ska det ändå bli. Som jag skrivit tidigare så har vi under året ständigt ökat antalet medlemmar och just nu ser vi inte någon ändrad trend på detta. Det är ett av skälen till att vi har kunnat begränsa höjningen av årsavgiften. Många har klagat på vädret under sommaren. Visst det har inte varit så särskilt sol- och badvänligt, men det har varit bra för golfen. Istället för att ligga på stranden har många sökt sig till golfbanorna. Det har medfört att vi har haft mycket bra med greenfeegäster. Det ökade kontinuerligt fram till och med augusti. Därefter har det varit en liten minskning. Här har vädret och det ihärdiga regnandet märkts på antalet gäster. Men trots lite svagare slut på säsongen kan vi notera en tillfredställande ökning av greenfeeintäkterna.

Banan har också varit bra hela året. Tack till de som jobbat med detta.

Vad kommer nu att hända inför säsongen 2018? Arbetet med att plana ut och förbättra dräneringen på ett antal tees har redan inletts. Den nu nästan igenväxta bäcken, som går tvärs över fairway på tvåan kommer att rensas upp. Arbetet med att förbättra våra bunkrar kommer att ta sin början. Detta är ett mycket omfattande och dyrt arbete och därför kommer vi att sprida detta över ett antal år. Jag hoppas att vi även skall kunna göra så att halkrisken minskar på vissa tee, som ligger upphöjt. Gräset blir halt när det är fuktigt. Jag vet att det förekommit att man halkat när man stiger på eller av dessa greener.

Jag skrev i mitt förra brev om nya tee, då råkade jag skriva fel. Under 2018 och framåt kommer dessa tee att vara tillgängliga 56, 52, 49, 45 och 41. Det kortaste kommer endast att vara slopade för damer. Någon medlem frågade mig häromdagen ”Varför gör ni nya tee? Det är ju knappast någon som idag spelar från tee 45.” Frågan är befogad. Det har varit liten användning av denna tee. Det är synd. Golf blir mycket roligare när man kan spela från en tee, där det finns möjlighet att nå greenen på rätt antal slag för att kunna göra par med en tvåputt. Här måste vi bli mycket bättre på att få ut detta budskap. Det är ingen prestigeförlust att börja spela från en tee som ligger längre fram än dän man spelat tidigare. Tycker man det är roligt att spela ja då fortsätter man och därför uppmanar jag alla att försöka någon gång och spela en kortare bana.

Nu när vi äntligen har en restaurang värd namnet skall vi jobba mer med lite klubbaktiviteter. Kanske enkla niohåls tävlingar med efterföljande grillkväll och likande. Kom gärna med förslag på vad just du tycker skulle vara trevligt. På tal om restaurangen måste sägas att vårt kök inte är bra. Det finns tankar, men fortfarande inget beslut taget, på att bygga till klubbhuset med ett antal meter mot bagförrådet. Då skulle vi kunna få ett riktigt bra kök, som ger restaurangen möjlighet att utvecklas vidare. Vi jobbar vidare med dessa tankar så får vi se vad det kan bli av med det.

För er som är nytillkomna medlemmar kan det vara bra att veta att vi skiljer på medlems- och spelavgift. Medlemsavgiften för 2018 fakturerar vi under november och spelavgiften i februari. Vi har upplevt att många uppskattar att dela upp avgiften i två posten. Vill man sedan dela upp betalningen av spelavgiften så finns det många möjligheter till det, men mer om det när vi närmar oss den tidpunkten.

Nu återstår det bara för mig att tacka för ett härligt golfår tillsammans med er alla och hoppas att det blir minst lika bra och trevligt under nästkommande år.

Carl-Gustaf Göthe ordförande